Eficiența diferitelor forme de învățare
Specialistul în psihologie educațională William Glasser afirmă ca
omul învață:
-
10% din ce citește;
-
20% din ce aude;
-
30% din ce vede;
-
50% din ce aude și vede;
-
70% din ce discută cu alții;
-
80% din ce experimentează;
-
95% din ce îi învață pe alții.
La concluzii similare au ajuns și alti cercetători în domeniul psihologiei
învățământului, chiar dacă procentele date aici pot să difere întrucâtva.
Se constată astfel că cele mai eficiente forme de învățare sunt cele în
care studentul (cel care învață) participă activ analizând
critic materialele studiate, exersând și experimentând, formându-și
astfel propriile opinii și susținându-le în fața altora.
Remarcăm, de asemenea, că forma de studiu cu cel mai mic randament este
cea care se reduce la simpla citire si memorare a materialului studiat,
ne însoțită de acumularea de experiență personală, obtinută prin exercițiu
și schimb de opinii.